10. – 20.3.2015

paivakirja_2014_2015

Tiistai – perjantai, 10. – 13. maaliskuuta

hangella

Palasimme hiihtolomalta ja vaihdoimme kuulumisia. Jotkut olivat käyneet lomalla ulkomailla, toiset pysyivät kotimaassa. Teimme lomalla töitä opintomatkan eteen, eli myimme arpoja. Myimme myös ilmoituksia Valovuosi-lehteen eli mainostilaa yrityksille, jotta saamme rahoitettua lehden ja saamme sen ilmaiseksi itsellemme.

lumipalloa

Opistovuodesta alkoi nyt viimeinen neljännes, ja nyt aletaan kulkea kohti kevättä. Tällä viikolla on aurinko hellinyt meitä. Olemme saaneet nauttia valoisista päivistä.

seinanlaudottajat

Saimme loppuvuodeksi uuden, nuoren tekstiilityönopettajan, Mirjamin. Hän kertoi opiskelleensa Helsingissä ja olevansa kotoisin Eurajoelta, Rauman liepeiltä.

tekstiiliopettaja

Olemme tällä viikolla tehneet töitä CD-levyprojektin parissa. Valitsimme myös opistolaululle sävelmän. Tämän vuoden opistolaulun on sanoittanut Antton Kanniainen ja säveltänyt Martta Luukkonen. Saimme mahtavan laulun opistovuodellemme! Toinenkin ihan uusi laulu tulee levylle. Siinäkin on opistolaisen sanat, ja sävelmän teki opettaja. Lauloimme loppuviikolla näitä lauluja paljon, koska äänitykset olivat niin lähellä.

Pelasin tällä viikolla säbää, jäkistä ja lentopalloa. Otimme myös Valovuoteen kuvan meidän solun tytöistä. Koska sää oli selkeä, kuvan pystyi ottamaan ulkona. Viestinnässä työskentelimme kuunnelman parissa, ja teknisessä tein keinutuolia. Perjantaina kolmastoista päivä ei mitään dramaattista tapahtunut.

hiontaa

Lauantai, 14. maaliskuuta

enkkukuoro_2

HUH HUH! Nyt se on ohi! CD:n äänitykset on saatu purkkiin! Lopullisen tuloksen näkee sitten, kun CD on saatu valmiiksi. Oli se kyllä hirveän rankkaa! Äänitykset tehtiin Ranuan rauhanyhdistyksellä. Siellä oli huono ilma, kun ilmastointi piti laittaa pois päältä, ettei huminaa kuuluisi äänityksissä. Kävimme tauoilla ulkona seisomassa, auoimme ovia ja haukoimme henkeä.

aanitystauko

Noin kuusi tuntia olimme äänittämässä. Välillä joimme kahvit. Itse soitin ja lauloin levylle. Selkä ja jalat tulivat kipeäksi kaikesta seisomisesta. Väsy painoi monia kuorolaisia tämän rääkin jälkeen. Varmaan kukaan ei ollut vielä kokenut moista.

aanityslepo

Äänitysten välillä makoilimme lattialla, eikä joskus meinannut jaksaa nousta lattialta enää laulamaan. Ei sanoin voi edes kuvailla, kuinka rankkaa se oli! Kaikissa lauluissa eivät kaikkien äänet kestäneet laulamista. Monia lauluja tai säkeistöjä piti ottaa uudestaan, eikä kaikkia lauluja keretty ottaa ollenkaan, joten piti karsia ajateltuja lauluja.

Seuraaville opiston kuorolaisille semmoinen neuvo, että pitäkää etukäteen harjoituksia ahkerasti ja olkaa kaikki aina paikalla harjoituksissa. Ja äänitykseen kärsivällisyyttä mukaan ja asenne kohdilleen! Kaikki ylimääräiset äänet pois! ”Tap, tap, otetaanpa uudestaan!”

Illalla oli vielä opistolla seurat ja saimme Iisalmesta vieraita yöksi. Tämän jälkeen uni taisi maistua ainakin kuorolaisille.

Sunnuntai, 15. maaliskuuta

Aamulla saimme nukkua pitkään, ennen kuin alkoi ensimmäinen ohjelma. Kuorolaisille se oli Ouluun lähtö. Menimme kuoron kanssa Oulun rauhanyhdistykselle opistoesittelyyn ja lauloimme siellä muutaman laulun. Lauloimme myös kuoromme vaikeimman laulun, ja se ei mennytkään ihan putkeen. Juuri ennen esitystä meitä, ainakin osaa, alkoi jännittää toden teolla. Onneksi esitykset kaiken kaikkiaan menivät hyvin!

oulukuoro_3

oulunesitys

Bussimatkat olivat todella mukavia. Lauloimme menomatkalla kuorolauluja ja avasimme ääntä, ja tulomatkalla lauleskelimme muuten vaan, vaikka etenkin loppumatkasta meinasi ruveta väsyttämään. Olimme takaisin opistolla kymmenen jälkeen, ja meille oli jätetty iltapala ruokalaan. Ja kun kämppään päästiin, ei kauan tarvinnut unta odottaa.

Maanantai – tiistai, 16. – 17. maaliskuuta

Aamupäivä oli normaalia ohjelmaa lukujärjestyksen mukaan, mutta kahvin jälkeen ei muilla kuin meillä viestintälinjalaisilla ollut enää koulua. Tänään toteutettiin telttaretki opiston lähimaastoon, ja muut lähtivät lapioimaan telttapaikkoja. Kun menimme paikalle päivällisen jälkeen, riitti meillekin vielä tekemistä. Leiripaikalle valmistettiin myös iglu, jossa muutamat tytöt yöpyivät.

lumiretki_4

lumiretki_2

Meidän telttakunnalla ei teltan pystytys meinannut sujua, mutta saimme sen lopulta kuitenkin pystyyn.

teltantelijat_2

tetantekijat_3

Illalla oli ohjelmassa makkaran- ja lätynpaistoa kodalla sekä iltahartaus. Telttaamme tuli lopulta nukkumaan vain neljä henkeä, joten suunnitelma oli, että valvomme kaikki kipinävuorossa puoli yötä. Jotkut jäivät nukkumaan nuotion viereen tähtitaivaan alle.

Yöohjelmaan tuli vielä suunnittelematon juttu, kun hieman ennen kolmea ystäväni herätti minut ja kertoi, että poikien solujen edessä palaa erään opiskelijan mopoauto! Puimme nopeasti vaatteet päälle ja riensimme mekin katsojien joukkoon. Lähettyvillä ei ollut muita autoja, puita tai rakennuksia, joten mitään vaaraa ei ollut. Palokunta saapui paikalle ja sammutti palon.

yo_hankienmaassa

Loppuyö teltassa meni kolmen porukalla, kun yksi meistä pakeni sisälle nukkumaan. Valvoimme sitten loppuyön kolmestaan, ja kuuden aikaan mekin lähdimme sisälle jatkamaan unia.

hankiunet

telttaleiri

Tiistaina heräsimme kymmeneksi kasaamaan tavaroita pellolta. Teltan kasaus sujui nopeasti, ja pääsimme vielä hetkeksi kämppään lepäämään ennen ruokaa.

Iltapäivällä osalla viestintälinjalaisista oli kuunnelmaäänitykset. Teemme Vaahteramäen Eemeli -kuunnelmaa kodalla. Äänityksissä oli kiva olla mukavalla porukalla. Emme saaneet hommaa vielä kovinkaan pitkälle, koska piti mennä tavallista aikaisemmin päivälliselle, kun opistolla oli illalla myyjäiset.

myyjaispizzaa

myyjaisalku

Keskiviikko, 18. maaliskuuta

Keskiviikkoaamuna kuunnelmaäänitykset jatkuivat. Iltapäivällä meidän solusta otettiin solukuvat. Oli kyllä hauskaa, mutta kuvaaja raukka saattoi vähän paleltua, kun mikään ei meinannut kelvata meidän vaativalle poppoolle.

Kirjoitimme sitten loppuillan Valovuoteen tulevia solu- ja henkilökuvauksia. Ja kun kämppään piti lähteä, meillä tuli vielä kämppäläisten kanssa melko syvällisiä keskusteluja.

Torstai, 19. maaliskuuta

Torstaikin oli kaikilla linjoilla ihan lukujärjestyksen mukainen päivä. Me jatkoimme aamulla taas kuunnelmaäänityksiä ja muita radio-ohjelmia, ja sen jälkeen oli psykologiaa. Atk-luokassa viimeistelimme solu- ja henkilökuvauksia ja katsoimme solukuvia.

Iltahartauden jälkeen Asko kuulutteli jotain tulevasta lasketteluretkestä. Retkiä nyt riittää!

Perjantai, 20. maaliskuuta

Yhteisellä tunnilla saimme infoa tulevasta ohjelmasta. Ensi viikko alkaa kolmen opiston tapaamisella Reisjärvellä. Sitten on kansainvälisyysteemapäivät, ja seuraavalla viikolla laskettelureissu.

Auringonpimennyksen aikaan lähdimme opistolta viikonlopun viettoon.