Opintomatka 5.-9.5.2014

paivakirjanappi

Maanantai, 5. toukokuuta

01_tytot_linkkarissaOpintomatka käynnistyi aamuseitsemältä Ranuan opistolta. Me rovaniemeläiset, ranualaiset, kuusamolaiset ja muutamat muut hyppäsimme bussiin ja ajoimme Pudasjärvelle. Sieltä saimme seuraksi toisen bussilastillisen opistolaisia ja Oulun kohdalta kolmannen.

Pysähdyimme ruokailemaan Kärsämäen rauhanyhdistykselle. Yksittäisiä opistolaisia tarttui mukaan matkan varrelta.

Lintu- ja raamattutietovisat, tutustuminen viron kieleen sekä muut opetustuokiot siivittivät matkaa. Jyväskylässä syötiin välipala, ja Lahdessa kipaistiin Kärkkäisellä shoppailemassa. Kohta sitten oltiinkin jo Helsingin satamassa.

01_helsingin_satamassa04_laivalippu

02_lahtoportti05_1_laiva_ateriaLippujen jakamisen ja muun lähtöhärdellin jälkeen astelimme ryhmittäin laivaan. Laivan lähdettyä ihailimme ja valokuvasimme kaunista auringonlaskua kannelta. Ja tietenkin söimme seisovasta pöydästä mahamme täpötäyteen. Laiva keinui hienoisesti, mutta se ei onneksi ruokahalua pilannut.

Kahden ja puolen tunnin merimatkan jälkeen oltiin perillä Tallinnassa. Opistolaiset olivat hilpeällä tuulella, kun majoituimme Dzingel-hotelliin. Ehkä hilpeys johtui osaltaan siitäkin, että aika oli vierähtänyt jo selvästi seuraavan vuorokauden puolelle.

13_tallinnan_kattojaTiistai, 6. toukokuuta

Aamu valkeni valoisana Tallinnassa. Aamupalan jälkeen lähdimme busseilla kohti vanhaa kaupunkia, jossa jakaannuimme kahteen ryhmän opastuksen ajaksi. Opas kertoi mielenkiintoisesti Tallinnan historiasta. Opaskierroksen jälkeen oli vapaata aikaa, jolloin opiskelijat lähtivät pienissä ryhmissä tutkimaan vanhaa Tallinnaa – tai 500 metrin päässä sijaitsevaa ostoskeskusta! Vapaa-ajan jälkeen lähdimme hotellille syömään bussi täynnä laihalompakkoisia opistolaisia.

10_opastetulla_kierroksella16_kauppakojuja

19_laululavaRuokailtuamme lähdimme laululavalle, jossa laulelimme ja seurasimme kun jotkut harrastivat benji-hyppyä lavan katosta. Jopa yksi opistolainen uskaltautui kokeilemaan ja sai hurjat aplodit!

20_hyppaaja23_lauluporukkaa_lavalla

Menimme syömään merenrannalle iltapalaa, ja näimme, kun aurinko laski mereen. Hieno lopetus hienolle päivälle.

25_merenrannalla_kivitoissa_224_merenrannalla

Keskiviikko, 7. toukokuuta

29_tartossa_karusellissaKlo 7.00, pirr pirr, pirr pirr: ”Good morning, this is your wakeup call”, pam! Miksi pitää näin aikasin herättää, kun vielä kerkiäis vähän aikaa nukkua? No, tuohon kuitenkin heräsi, ja aamupalalla olikin porukka ajoissa. Klo 9 aikaan alkoi matka kohti Tarttoa. Matkalla näkyi paljon haikaranpesiä! Jari piti meille A-bussissa tietovisan liittyen Viroon, ja sen pistelasku saattoi välillä olla hieman kyseenalainen, mutta hyvällä urheiluhengellä mentiin! 😀

Tartossa oltiin paikalla jo ennen oppaita, joten pysähdyimme hetkeksi jaloittelemaan ja kirmasimme valtaamaan viereisen lasten leikkipuiston! Tarton yliopiston juhlasalissa meille pidettiin luento yliopiston historiasta. Monia vaiheita siihen mahtui. Kuoron kanssa testasimme myös juhlasalin akustiikkaa, eli nyt olemme ’jotain’, sillä siellä kuulemma esiintyvät kaikki virolaiset muusikot, ja ne, jotka eivät ole esiintyneet, eivät ole juuri mitään.

31_tarton_yliopisto32_kuoro_yliopiston_salissa

33_kuskit_kilpasillaLinkulla kävimme kaupunkikierroksen, jonka jälkeen meillä oli pari tuntia vapaa-aikaa. Suurin osa oli Taskussa, ’nuorten ostoskeskuksessa’, kuten opas sitä kutsui. Sieltä löytyi kaikenlaisia kivoja kauppoja, joissa olisi viihtynyt pidempäänkin! Ruokakaupassa oli karkkipusseja 35 sentillä, niin tottakai niitä piti läjäkaupalla ostaa kotiin tuliaisiksi.

33_patsas_tartossa34_portaita

38_kubijan_pihaaNeljän jälkeen suuntasimme nokat kohti Võrua. A-bussissa eli Äijän bussissa oli meillä taas tunnelma kohdillaan! Võrussa majoituimme Kubija-hotelliin, joka oli paljon hienompi ja uudempi kuin hotellimme Tallinnassa. Joillakin oli poreammekin huoneessaaan, ja hotellissa oli myös pieni kylpylä, jossa osa kävi uimassa illalla. Hotellin ympäristössä oli metsää ja järviä sekä nurmialueita, joilla saimme pelata mitä halusimme. Jotkut pelasivat jalkapalloa tai petankkia, toiset kävivät kaupassa, osa oleskeli pihalla muuten vain. Pääasia oli että sai viettää mukavaa yhteistä aikaa opistoystävien seurassa! Iltapala tarjoiltiin pimenevässä illassa pihalla; oli ihan suviseurafiilis kun ulkona syötiin ja jono oli tietenkin myös samaa luokkaa. Tuoksu oli ihanan raikas, kun koko illan oli sadellut vettä. Pian iltapalan jälkeen oli aika mennä omiin huoneisiin, sillä huomenna on entistä aiempi herätys. Mahtava päivä ollut tänäänkin!

37_kubijan_ikkunassa41_kevaan_nuppuja_kubijassa

44_parnuunTorstai, 8. toukokuuta

Päivä alkoi paikan vaihdoksella, kun poistuimme Võrun hienosta Kubija-hotellista. Matkamme jatkui kohti Pärnua. Tiedossa oli hauskaa! Sukelsimme nimittäin Viron suurimman vesipuiston, Tervise Paradiisin, ihmeelliseen maailmaan. Paikka kajahteli riemunkiljahduksista ja vesi pärskyi meidän villien vesipetojen suhahdellessa vesiliukumäissä. Kylpylä oli, ainakin minulle, ihanaa hemmottelua altaiden poreissa!

45_valipala_kylpylan_pihassa46_terveysparatiisiUinnin jälkeen kaikilla oli kiljuva nälkä ja välipala maistui. Poikien saavuttua uintivuoroltaan suuntasimme kulkumme jälleen Tallinnaan. Yövyimme viimeisen yömme samassa Dzingel-hotellissa, jossa olimme olleet kaksi ensimmäistä yötä.

Illalla pidettiin iltahartaus Tallinnan Ruotsin Mikaelin kirkossa. Kirkkoa esitteli suomalaisen seurakunnan vapaaehtoistyöntekijä. Saimme tietää kirkon toiminnasta ja inkerinsuomalaisten historiasta. Akustiikka kirkossa oli hyvä! Kuoro lauloi ihanasti, ja me muutkin lauloimme toivomusten pohjalta reissulauluvihkosen lauluja sekä virsiä ja Siionin lauluja.

50_kirkossa47_ruotsin_mikaelin_kirkossa

51_kirkostaJarin pitämässä iltahartaudessa puhuttiin uskon ja hyvän omantunnon pitämisestä, kuten Paavali nuorta Timoteusta neuvoi. Muistutettiin siitä, miten kaiken Jumalasta erottavan syntitaakan saa panna pois, vaikka tuntisi itsensä täysin mahdottomaksi. Silloinkin saa uskoa synnit anteeksi, kun tuntuu, ettei voimaa eikä taitoa uskomiseen ole. Tunnelma iltahetkessä oli todella lämmin, ja sitä korosti opintomatkan ja koko opiston loppumisen läheisyys. Kaikki loppuu aikanaan…

Iltapala ei ollut missään ihan tavallisessa paikassa, vaan menimme piknikille hienon linnakkeen luo. Oli kiva kiivetä rinnettä ylös muurinharjalle ja katsoa sieltä näköaloja. Kokoonnuimme sinne myös epäviralliseen ryhmäkuvaan.

53_iltapalajono_toompealla

53_ryhmakuva_toompealla

Matkasta jäi minulle mukavia muistoja! Pidin shoppailukierroksista Tallinnassa ja Tartossa. Laivamatkat olivat elämäni ensimmäiset ja siksi elämys. Vierailu laululavalla jäi myös mieleen, samoin kuin tutustumiskäynti Tarton yliopistoon. Se sitten on komea koulu ja kuuluisa juhlasalistaan. Suomen presidentti Urho Kekkonen on pitänyt siellä puheen 1960-luvulla, ja virolaiset muistelevat sitä vieläkin merkkitapauksena.

Perjantai, 9. toukokuuta

Tänään oli koko reissun aikaisin aamu, herätys oli kello 5.30 ja aamupala kuudelta. Ihmeesti me selvisimme kuitenkin ajoissa laivaan. Suuremmilta kommelluksiltakin vältyttiin: ainoastaan yksi henkilökunnan jäsen yritti epätoivoisesti päästä laivaan maanantaisella lipulla, mutta huomasi sitten erehdyksensä.

Sää oli Tallinnasta lähdettäessä aurinkoinen mutta muuttui merellä pilviseksi ja tuuliseksi. Onneksi ei satanut. Matkan aikana otimme kannella yhteiskuvan ja siinä samalla kajautimme iloisen Maamme-laulun.

54_ryhmakuva_laivassa

Ensimmäiset opistolaiset hyvästelimme jo Helsingin satamassa, mutta suurin osa jatkoi matkustamista vielä linja-autoilla. Meillä A-bussissa oli matkan aikana leikkimielistä ohjelmaa, muun muassa tietovisa, savolaisäidin kirje sekä SRK:n kirjojen nimistä koottu tarina. Palasimme vielä Viron-tunnelmiinkin laulamalla muutaman vironkielisen laulun, esimerkiksi ”Oh, vaata sa linnukest oksade peal” (Oi katsohan lintua oksalla puun). Välillä tunnelma bussissamme oli melko uninen, kuuntelimme vain CD:tä ja osa nukkui. C-bussissa porukka taisi olla virkeämpää, kun siellä kuulemma laulettiin melkein reissulauluvihko läpi.

Ensimmäisen välipalan saimme suunnilleen tunnin ajomatkan jälkeen, mutta kunnolla pysähdyimme vasta Keski-Suomessa, Hirvaskankaan ABC:llä. Kärsämäellä pidimme taas pienen paussin. Ennen Oulua oli aika kiittää kuskeja, henkilökuntaa ja opistokavereita huippuhyvästä matkasta, sillä suurin osa jäi pois kyydistä Kempeleessä ja Oulussa.

Pudasjärven ja Ranuan suuntaan jatkoi enää yksi bussi. Tunnelma tihentyi täydessä bussissa: kerrottiin juttuja ja naurettiin, ja lopuksi laulettiin useita Siionin lauluja.

Tämä reissu kaikkine kokemuksineen jäi varmasti monille mieleen yhtenä opistovuoden kohokohdista. Ja viikonlopun jälkeen on mukava vielä palata opistolle viimeisiksi päiviksi!